top of page

Verksamhet

KUNGSBACKA TENNISKLUBB

Pojke på en tennisbana

STEG 1
AKTIV START (Röd)

Aktiv start (Minitennis) 45min-60min/vecka. All träning bedrivs med röd boll.

Mål – I början av detta steg är det viktigt för barnen att lära sig grundläggande motoriska färdigheter under lättsamma och roliga former. Fokuset skall ligga på att ha ROLIGT på tennisbanan samt lära sig grunderna för hur man rör sig och tar sig fram på en bana. 

Träning – Det skall finnas chans att träna 1-2 timmar i veckan på denna nivå. Utvecklas inom olika kunskapsområden och genom hjälp av separata övningar själva på ett tidigt stadium förstå träningens innebörd. 

Utvecklingstrappan, RÖD: 

STEG 2

BASEN I TENNIS (Röd)

Basen i tennis (RÖD) 45min-60min/vecka. All träning bedrivs med röd boll.
 

Mål – Vi söker en långsiktig utveckling genom att arbeta med olika typer av progressioner, både med boll och bana. Detta gör vi via SvTF’s R.O.G’s program (Röd, Orange och Grön). I detta steg vill vi att genom att använda rätt boll, bana och racket börja tävla. Genom att jobba långsiktigt och metodiskt med att spela med rätt typ av boll och bana, så säkerställer vi en trygg och inkluderande miljö. 

Träning – Det skall finnas chans att träna 1-2 timmar i veckan på denna nivå. Utvecklas inom olika kunskapsområden och genom hjälp av separata övningar själva på ett tidigt stadium förstå träningens innebörd. 

ring r.png

STEG 2
BASEN I TENNIS (ORANGE)

Orange Nivå.

I detta steg så är det viktigt för oss att sätta basen i barnens tennis. Detta genom att utveckla den fysiska, taktiska, tekniska och mentala kapaciteten. Barnen introduceras nu till tennisens regler och beteende på banan, med ett stort fokus på glädje och rörelse. 

Vi söker en långsiktig utveckling genom att arbeta med olika typer av progressioner, både med boll och bana. Detta gör vi via SvTF’s R.O.G’s program (Röd, Orange och Grön). I detta steg vill vi att genom att använda rätt boll, bana och racket börja tävla. Genom att jobba långsiktigt och metodiskt med att spela med rätt typ av boll och bana, så säkerställer vi en trygg och inkluderande miljö. 

Mål 

  • Taktiskt, genom att lära sig att kunna slå olika typer av slag ifrån en större del av banan. Klara av att nyttja den öppna ytan.  

  •  Tekniskt, genom att utveckla baslinjespel med grundslag, returnera och serva, smasha och spela volley. Träffpunkt mellan höft och axel. 

  •  Fysiskt, genom att lära sig olika typer av rörelsemönster samt anpassa racketförberedelse och kroppsposition. 

  • Fotarbete, genom att lära sig hur man snabbast, har balans och bäst tekniskt rör sig på banan. 

Träning- Vi ser gärna att man tränar mellan 1-3 gånger i veckan. Både i verksamheten men även på egenhand.

Utvecklingstrappan ORANGE: 

Utvecklingstrappan orange.png
ring o.png
Tennis bollar

RÖD NIVÅ:

Röd nivå.png

ORANGE NIVÅ:

Orange nivå.png
head speed 25.jpeg

GRÖN NIVÅ:

Grön nivå.png
grönt rack.png
3BF02DAA-8665-4C32-8C06-4CA497DD4D34.JPG

STEG 2
BASEN I TENNIS (GRÖN)

Grön Nivå. 

I detta steg så är det viktigt för oss att sätta basen i barnens tennis. Detta genom att utveckla den fysiska, taktiska, tekniska och mentala kapaciteten. Barnen introduceras nu till tennisens regler och beteende på banan, med ett stort fokus på glädje och rörelse. 

Vi söker en långsiktig utveckling genom att arbeta med olika typer av progressioner, både med boll och bana. Detta gör vi via SvTF’s R.O.G’s program (Röd, Orange och Grön). I detta steg vill vi att genom att använda rätt boll, bana och racket börja tävla. Genom att jobba långsiktigt och metodiskt med att spela med rätt typ av boll och bana, så säkerställer vi en trygg och inkluderande miljö.

Mål

  • Taktiskt, genom att lära sig att spela på HELA banan och anpassa rätt typ av slag vid rätt tillfälle. Variera spinn på bollen utifrån motståndarens position samt kunskap. 

  •  Tekniskt, genom en god kompetens om de olika greppen, kunna slå olika typer beroende vilken boll som kommer. 

  •  Fysiskt, genom att ha en god kompetens av vad en bra uppvärmning samt kunskap om intensiteten under en bollduell (Varje enskilt slag, 100%). 

  • Fotarbete, genom att kunna läsa av bollens riktning i god tid för att kunna ha balans och tyngdöverföring. Lära sig vikten av ett effektivt fotarbete för att få ett flytande rörelsemönster. 

Träning – Vi ser gärna att man tränar 2-4 gånger i veckan. Både i verksamhet men även på egenhand. 

 

Utvecklingstrappan GRÖN: 

Utvecklingstrappan grön.png
ring g.png

STEG 3
UTVECKLINGSFASEN

FOKUS: Utveckling före resultat, genom struktur och passion.

I detta steg är det väldigt viktigt att tränare, träningskompisar samt föräldrar bidrar med ett utvecklingstänk. Där fokus ska ligga på att lära sig hantera många olika typer av slag, motståndare och situationer. Det är viktigt att tränare och föräldrar uppmuntrar en sund tävlingsattityd, där fokus ligger på att glädje samt lärande kommer i första rummet. Vår träningsmodell bygger på att spelaren ska träna, 25 % nedåt, 50 % samma nivå och 25 % uppåt.

 

Under detta steg utvecklar vi tekniken ytterligare, då förutsättningarna för att kunna utvecklas taktiskt styrs av att spelaren klarar en mängd olika typer av slag i olika situationer. Vi jobbar vidare med att få till ett mer effektivt rörelsemönster för att kunna täcka hela banan samt kunna hantera baslinjedueller, djupledsarbete samt nätspel. 

Träningar: 2-4 pass/veckan.

Mål: 

Vi vill utveckla spelarnas positioner i banan, det vi jobbar utifrån är: Neutral, Offensiv, Defensiv och Dubbelposition. 

Utvecklingstrappan GUL: ​

utvecklingstrappan utv..png
cirkel.png
tennis Serve
Tennisdubblar

STEG 4
PRESTATIONSFASEN

I detta steg jobbar vi mer med att finjustera de tekniska skillsen, då grunden redan är lagd och svårare samt mer utmanande övningar krävs för ytterligare utveckling. Mer engagemang och mer koncentration under träningarna är ett krav och förväntat för att kunna klara av mer komplexa övningar. I detta steg skapas eller har spelaren skapat ett tydligt spel-ID, då spelaren vet hur den vinner poängen utifrån sin typ av tennis. Olika typer av spelmönster skall i detta steg börja sitta i bakhuvudet. Tydliga mål är uppsatta för vart spelaren vill och hur den ska utvecklas.    

                                    

MÅL:  Vi vill utveckla spelarnas positioner i banan, det vi jobbar utifrån är: Neutral, Offensiv, Defensiv och Dubbelposition.          

 

I detta steg krävs det av spelaren att vara medveten om det fysiska arbetet både på och utanför banan. Då vi vill att alla de grundläggande motoriska färdigheterna ska börja användas fullt ut. Vi vill se spelaren ta eget ansvar för den mängd fysisk träning som behövs, i samråd med sin tränare. 

I detta steg blir spelaren introducerad av idrottsvetenskap, så som fysiskträning samt mentalträning. Det är viktigt för spelaren att få en bredare kunskap om vad som krävs när det kommer till fysiska förberedelse och mentala rutiner. 

Utvecklingstrappan GUL: 

utvecklingstrappan prest..png

STEG 5 
LEVA TENNIS

Fokus: Vad kan jag göra med min tennis och vart kan den ta mig.   

MÅL: 

I detta steg har spelaren tagit ett aktivt beslut om vad den vill med sin tennis. Vi kommer att presentera tre olika karriärsalternativ inom tennisyrket. Där vi kommer att gå igenom hur spelaren kan ta sig vidare och vad som krävs. Följande fyra alternativ kommer att presenteras: 

  • Spela tennis på heltid

  • Fortsätta leva tennis

  • Jobba som tränare, tränaryrket

  • College i USA

I denna modell så vill vi få fram det som vi i KTK kan göra och påverka spelaren. Därav kommer vi under följande avsnitt lägga ett stort fokus på alternativen ”Spela tennis på heltid”, ”Fortsätta leva tennis” samt ”Jobba som tränare”, då ”College i USA” kommer komma som en egen del i detta steg. 

Utvecklingsstegen leva.png
Tennisspelare
Holding Boll & Racket

TENNISSKOLA

Tennisskola: Träningen bedrivs med 4-6 barn per bana/ tränare. Beroende på ålder och nivå sker träningen på anpassad storlek på banan och med anpassad boll. Eleven har själv möjlighet att träna i vår tennisskola upp till 18 års -ålder, beroende på ambition. Det ges möjlighet att träna 1-2 tim/veckan.

Målsättning: Ge eleverna en grundläggande slagteknisk tennisutbildning. Vi lär oss också mycket om rörelsemönster, regler, taktik och poängspel. Genom uppmuntran få så många som möjligt att upptäcka matchmomentet.

Beroende på ambition ger vi våra elever förutsättningar för att även börja tävla. 

Aktiviteter: Klubbutbyten, tenniscamp, KM, organiserade aktiviteter i klubbens regi.

matchspelsskola.png
bottom of page